25 juli 2013 - Agilityträning med hälsosamt godis

Innan jag begav mig till Stockholms södra brukshundsklubb för att träna lite agility med Sofia och hennes två hundar, så fixade jag lite gott hundgodis till Nellie som vi ska använda oss av på träningen. Köpte bara det billigaste kycklingfiléerna som de hade inne på Lidel. Nellie klagar då inte, hon älskar verkligen dessa knyckliggodis måste jag säga! Ett tipps är bara att ta med lite våtservetter, så kan man torka av sig efter träningspasset, om man tycker att det blir skitigt om händerna, själv bryr jag mig inte så mycket...

Det godis som vi oftast använder till Nellie är 100 % rent kött eller torrisar helt utan spannmål. De flesta hundar tål tyvärr inte spannmål alls, och därför kan jag inte riktigt förstå varför tillverkarna av hundgodis inte har förstått detta ännu. Det finns förstås vissa godistillverkare som gör godis på bland annat torkat kött, men räknade ut att kilopriset då blev över 350 kronor... för hundgodis?! Då är det både billigare och miljövänligare att gå till affären och köpa eget kött att använda.

Om man vill kunna ha dem lätthanterliga i fickan kan man torka köttet i ugnen i några timmar på ca 50 graders värme. Detta rekommenderas verkligen, hundarna älskar denna typ av godis och det är även mycket bättre för deras hälsa. Varför lägga ner så många timmar på hundträning om man inte är villig att ge hunden bra mat så att den även får god hälsa. Det går inte ihop för mig. Hur många extra minuter går det åt att steka och tärna en kycklingfilé när ni ändå lagar middag. Inom en snar framtid hoppas jag på att de flesta har blivit informerade om detta med hundar och deras kost, så att våra hundar inte behöver bli så sjuka helt i onödan i framtiden. Mer kött till hundarna, haha...

Det jobbigaste med att ha väldigt gott godis med sig i träningsväskan är att det tar så långt tid att komma fram med en tiggande hund. "Nej Nellie, detta godis ska vi ha när vi tränar, snart ska du få godis".... men tror ni att detta hjälper? Ja och Nej. Ja för att hon är så fruktansvärt duktig och bjuder på massor av fina beteenden och uppför sig så väluppfostrat så jag väldigt gärna vill ge henne godis, och nej för att jag vet att det bara är för att hon vill ha godis. Den här hunden kan bara ligga där, söt och snäll, och titta på dig nästan hur länge som helst, med hopp om att få smaka på det väldigt goda godiset... 

Sofia och hennes tikar tränar och tävlar även i freestyle och där de är väldigt duktiga. Men detta med agility är också något som de tycker är kul! Jag tycker att det är så roligt med så olika typer av hundar i träningsgruppen. Dessutom är Sofia verkligen en supergullig tjej och hennes hundar är otroligt duktiga, så det blir ännu roligare att träna med dem! Man lär sig mycket av att se flera andra hundägare träna med sina hundar måste jag säga. Jag blev väldigt imponerad över Sofias lugn som hon har med sina hundar, det fick dem att också vara lugna och koncentrera sig på uppgiften.

Sofia hade ordnat en väldigt fin blåbärsbana som vi tränade på med alla hundarna. Alla var otroligt duktiga måste jag säga. Nellie var också superduktig och låg och väntade så snällt när det inte var hennes tur att träna, utan att någon behövde ha koll på henne eller att hon skulle vara kopplad. Detta med vänta-träningen från kursen i Fria Hundar har verkligen satt sig i henne och hon har blivit väldigt duktig på att vänta tycker jag.
 
Vi körde på som vanligt, fick in lite mängdträning och ännu några pass med den platta tunneln. Nellie blir mer och mer hidersäker, i 80 % av fallen tar hon hindret, och under de fallen där hon inte gör det kan man verkligen se att det är för att jag som förare inte kan någon handling alls. Springer och viftar åt alla håll och är säkert väldigt otydlig, men hundarna är duktiga och försöker läsa mig så gott de kan. 
 
Det blev bara ett litet missöde under träningen ikväll när Nellie precis hade hoppat ett hinder och efter hindret låg det en tunnel, Nellie sökte sig då såklart till tunneln i tron om att hon skulle in där igenom, men vi skulle ju rakt fram till ett annat hinder. Nellie tittar mot tunneln och springer i full fart. Jag tittar mot nästa hinder och springer i full fart.... sen, pang! Så sprang vi rakt över varandra och både jag och Nellie faller omkull i gräset. Jag förstår genast vårat missförstånd och skrattar massor, och Nellie ställer sig upp igen och går fram till mig och pussar mig i hela ansiktet, så kan det visst gå! Vi skrattade och fortsatte sen som vanligt... 

Till sist tränade vi lite på balansen också, mest för att Nellie ska få känna hur det känns att gå där uppe. Vi kommer inte att hinna träna in alla hinder denna sommar, så man får helt enkelt ta några i taget, men det vore kul att i alla fall ha fått känna på alla hinder innan säsongen är över för i år...  sedan känns detta med kontaktfält att det kan ta väldigt lång tid att lära in, men vi får se, det kanske går jättefort när man väl sätter igång, vem vet?

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: