10 september 2013 – Agilityträning med missar

Idag åkte vi till klubben för att träna lite agility med Nellie. Åhhh så kul hon tycker att det är! Nellie springer genom banan så att öronen fladdrar! Vi byggde upp en lätt nybörjarbana och ställde en grön skål med små kycklingbitar i på slutet av banan som hon fick äta upp när hon hade varit duktig. Nellie jobbar på ännu bättre med just extern belöning har jag märkt, så ska försöka att fortsätta med det så mycket det går. Problemet är bara att Nellie är mycket snabbare än husse och matte, så ibland hinner hon springa och tjuva i skålen innan man hinner stoppa henne, haha...  

Jag försökte filma lite från träningen också. Det är väldigt bra att titta på filmen sedan när man kommer hem, för då ser man så lätt alla fel man gör. När man uppmärksammar sig på sina egna fel så blir det lättare att försöka att ändra sitt beteende och bli en bättre tränare till nästa gång. Men Nellie är så duktig och kämpar på ändå, trots att matte ibland inte riktigt verkar veta vad hon vill...

Till exempel så skällde jag lite på Nellie för att hon tjuvstartade innan jag hade sagt "kör!" som är vårat startord, men ni kan tänka er hur skamsen jag kände mig när jag kom hem och tittade på filmen, haha... duktiga Nellie gör precis det hon ska, hon sitter aktivt och lyssnar på när matte pratar, jajasgg...jagsud...hagsy...kör...hiöåids... och börjar såklart att springa allt vad hon kan! 

Till Nellies stora förvåning så är matte inte nöjd med det helt plötsligt, och man blir tillbakaskickad och får göra om allting, jaha.. okejdå, som du vill. Se själva i filmen här nedan alla tokiga fel som matte råkar göra under träningen: 

* Först råkar jag säga kör, utan att jag har förstått att jag säger kör...
* Sedan råkar jag tappa leksaken för tidigt, vilket resulterar i att jag river ett hinder...
* Sedan hade husse ändrat på tunneln lite så att Nellie som går på muskelminne kraschar rakt in i den...
* Samt snubblar till inne i platta tunneln så att hon nästan fastnar...

- Men till slut fick vi till det alla tre, och kom i alla fall igenom hela banan på rätt sätt!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: