1 september 2013 – Rallylydnadstävling på MSBK

Idag tävlade vi med Nellie på Märsta Sigtuna Brukshundsklubb i nybörjarklassen för 3:e gången den här höstterminen och det gick inte alls bra den här gången heller. Dock hade jag bestämt mig för att jag inte skulle avbryta denna gång oavsett vad som händer. Nellie får inte missuppfatta vad detta med tävling går ut på, hon kan inte busa sig igenom en tävlingsbana, utan måste faktiskt ha fokus på mig också. Så jag gick in på planen med mål att inte bli nervös och stressa upp mig om det inte går så bra. Sagt och gjort, jag tog hela banan med humor trots att jag hade en yvig clown i kopplet som bara ville skutta runt och busa, för det är ju såå roligt att vara på en brukshundsklubb med massor av helt nya hundar och människor. Dock blev jag inte bara lite arg på kvinnan med den lilla hunden som bestämde sig för att träna precis intill tävlingsbanan när jag och Nellie tävlade. Respektlöst tycker jag. 

Till en början gick det helt okej, hon tittade mycket på alla andra och nosade lite, men följde ändå med mig runt banan. Men när vi kom till dubbelslalom så snubblade hon över en kon för hon skulle gå samtidigt som hon tittade bakåt mot domarna som pratade hela tiden (kommenterade felen). Då försöker hon rätta till det hela genom att hoppa över den nedfallna konen vilket resulterar i fel utfört moment. Hon såg så glad ut och svansen viftade på högsta nivå! Nellie brydde sig inte så mycket om att det gick lite snett, det var lika kul ändå. När vi sedan går vidare till nästa skylt så ser hon en papperslapp som viftar på skylthållaren (nummerlappen) och bestämmer sig direkt för att hämta ”skräpet” till matte (Nellie städar när vi är ute på promenad). Neeej! Knäpphund! Släpp den och ha lite fokus på mig istället! Dock kunde inte jag låta bli att skratta åt tokhunden, men var fortfarande helt inställd på att fullfölja alla skyltarna, vilket vi också gjorde. På vårat egna studsande, hoppiga och yviga sätt med svansen i högsta hugg! Hahaha...

Vi skrapade inte ihop så många poäng (35 p), för vi fick som ni säkert redan förstår massor av ”nos” och ”bristande samarbete” och en ”fel utförd övning”, men som domaren också skrev på domarprotokollet: Yvig ofokuserad hund, men kan vissa skyltar riktigt fint. Så vårat problem är inte att hon inte kan skyltarna, utan att hon inte kan fokusera bara på mig i en tävlingssituation med massor av andra hundar och människor runtomkring. Så det är just detta som jag måste öva mer på, men hur jag ska ta mig till för att göra detta, har jag ingen aning om.

Dock så tänker inte jag ge mig, vi ska få till det en vacker dag jag och Nellie, så är det bara. För Nellie tycker att rallylydnad är jättekul (till och med lite för roligt) och jag tycker också att det är väldigt roligt att träna och tävla i rallylydnad. Vi behöver bara förbereda oss inför tävlingssituationen på ett bättre sätt, får klura lite på hur vi ska göra det, och ta nya tag!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: