6 september 2013 – rallylydnadsträning

Idag byggde vi en nybörjarbana och körde igenom den två gånger. Målet med denna träning var att använda mig av olika belöningar. Lek med boll och godis i form av köttbullar som jag skulle ge henne då och då, när hon minst anade det, för att bli lite oförutsägbar i träningen. Detta för att förhoppningsvis öka hennes fokus och motivation att arbeta tillsammans med mig, något som hon har tappar lite under sommaren.

Det kändes som en bra runda och att jag hade henne med mig henne någorlunda på banan. Trots att jag hade feber och var väldigt förkyld så tycker jag att vi arbetade på väldigt bra med tanke på att vi fortfarande är nybörjare på detta med rallylydnad båda två.

Efter träningen på gräsplanen så gick vi till dammen vid Långbro och satte oss på en bänk och drack kaffe och pratade i solen. Jättebra miljöträning och passivitetsträning för Nellie också. Jag knöt fast henne i bänken och sedan fick hon hitta på vad hon ville. Det passerade barn, barnvagnar, rullstolar, änder, andra människor och andra hundar, och Nellie klarade det hur bra som helst. Tittade på alla och var helt tillfreds med sig själv.

Då det kom hundar precis bredvid oss tog jag in henne till sidan av bänken och hon fick sitta bredvid mig, sedan fick hon glada tillrop och ett ”duktig hund” som beröm när den andra hunden hade passerat. När den femtioelfte hunden skulle passera vår bänk, gick hon självmant och satte sig vid min sida, duktiga bästa hund! Då fick hon såklart ännu mer uppmärksamhet, god och bäst av allt - mer köttbullar!! 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: