19 juli 2013 - Cafébesök och passivitetsträning

Efter en något omskakande biltur kom vi äntligen fram till trädgårdsbutiken där vi skulle shoppa lite växter och äta lunch tillsammans hela familjen. Av lathet orkade jag inte byta sele på Nellie, så hon fick gå runt i sin bil-sele när vi gick runt och letade efter rätt hallonbuske att ta med oss hem. Vi tittade även på de fina blommorna och jag började att längta efter min egen trädgård att få plantera egna fina blommor i.

När vi hade hittat det vi skulle köpa så blev vi hungriga och åt deras vegetariska smörgåsar som är himmelskt goda. Nellie tyckte också att det luktade gott och ville smaka lite, men efter någon minut så förstod hon att det inte var något till henne på bordet och la sig tillrätta under min stol och passade på att vila lite istället.


Ett av sommarens stora mål har varit att träna mycket på passivitet utomhus. Att bara sätta sig någonstans och njuta av livet och kunna ta det helt lugnt. Detta är något som vi är duktiga på att göra inomhus, men ute så händer det alltid saker, man nosar, söker, letar, går promenad och springer och leker. Oftast tränar man inte så mycket passivitet för att det är tråkigt, det händer ingenting, och man sitter bara där. 

Men under sommaren är det en annan historia. Då sitter man inte bara. Då njuter man av vädret, solen och all grönska i naturen. Det finns massor av kul att titta på och man är ledig och är tillfreds med sig själv. Inga måsten, ingen stress, utan man har tid till att bara vara. Därför bestämde vi oss för att börja på allvar med passivitetsträningen nu under sommaren. Men självklart kommer vi att fortsätta under hösten och vintern.

Detta tror jag är anledningen till att många hundar inte kan slappna av och går upp i hög stress när man är ute. Man har helt enkelt inte tränat på att vara helt lugn och göra ingenting just utomhus. Istället för att alltid aktivera sin hund på promenader och dylikt. Det är minst lika viktigt att faktiskt ta sig tid till att träna passivitet. En hund som kan ta det lugnt och vila när det inte händer något, men som kan gå igång och köra på med fokus när det väl händer något, tror jag kommer att vara en mer balanserad hund. En hund som mår bra, var den en vistas någonstans. Vilket är något som känns viktigt för mig. Jag blir ledsen när jag ser överstressade hundar. Så ut och träna minst lika mycket passivitet som ni tränar annat, det är bra för er hund om inte annat! Möt upp en vän, köp med er kaffe, och sitt någon timme på en bänk och prata, medan hunden själv får ta in miljön och slå sig till ro och öva sig på att det inte alltid händer saker när ni är utomhus.


Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: