23 augusti 2013 – För att flygplan är mer intressant...

Då har tiden gått alldeles för fort och det var snart dags för Nellies andra tävling i rallylydnad. Första gången vi tävlade (den 11 maj) fick vi ett godkänt resultat på 75 p och vi var överlyckliga över att det hade gått så bra på vår allra första träning! Men detta var ju såklart ett resultat av all den tränings som vi hade lagt ner under våren. Den här gången hade vi bara tränat i ca 2 veckor, för att jag trodde att Nellie skulle komma ihåg mer än vad hon gjorde, dumma matte!

Därför la jag in ett pass med rallylydnads träning med ytterligare distraktioner för att testa lite på vilken nivå som vi ligger på, för när vi tränar helt själva så går det väldigt bra, men med minsta lilla störning och Nellie befinner sig på en helt annan planet! Detta är alltså en film på första gången som vi tränar med en liten publik, som inte själva tränade med hund, utan bara stod och tittade på oss hela tiden. Dessutom kom det folk och hundar gåendes på gångvägen precis bredvid planen som vi tränade på.

Nellie var väldigt ofokuserad. Hon ville verkligen göra sitt bästa, och då och då är hon verkligen med och har fokus och viftar på sin lilla svans, men emellanåt så tappar jag henne stenhårt, och hon sätter sig snett eller är inte alls med mig på banan. En gång kom det även ett flygplan över oss, och Nellie stannar mitt i ett steg och vänder blicken upp mot himmelen och tittar en bra stund. Nellie tittar hellre på flygplan än att träna med matte, innan hon kommer på att hon och matte visst höll på med någonting. Jag bara skrattade åt henne och lät henne titta klart, det är ingen idé att stå och tjata på henne när hon inte vill… men herregud vad nervös jag är nu! Hur ska det gå på tävlingen imorgon?

Kanske borde vi helt hoppa över att åka dit, men vi har ju sett fram emot att få åka bort på ett litet äventyr hela familjen så länge. Nellie är dessutom ingen hund som tar illa upp, blir rädd eller ledsen om hon misslyckas. I Nellies huvud misslyckas hon aldrig, för hon är ju bäst på allt - alltid! …. Eller?

Dagens träning kan sammanfattas med dålig fokus och snett, snett, snett... men jag är ändå stolt över min hund som jobbar på så duktigt trots alla störningar som hon har väldigt svårt för. Det finns bara en lösning på problemet och det är såklart mer störningsträning!  

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: