22 augusti 2013 – Rallylydnadsträning

Dagens rallylydnadsträning kan sammanfattas med ett ord, och det är: otydligt. Jag är så otydlig i mitt kroppsspråk så varken jag eller Nellie är med på vad det är vi håller på med egentligen, och detta är såklart inte speciellt bra. Jag märkte även att allt som har med koner att göra verkar vara en favorit hos Nellie. 

För det första måste jag tänka på att ge Nellie mer plats vid skyltarna och även tänka på hur vi ska röra oss i förhållande till skyltarna, för att det ska bli så snyggt som möjligt. För det andra måste JAG tänka på hur jag håller mina fötter. Jag kan för allt i världen inte stå still! Trampar runt som att jag står på glödande kol och detta leder till att mina kroppsliga täcken blir väldigt röriga, och Nellie vet inte var hon ska ta vägen eller vad hon förväntas göra. Helt förståeligt. Så detta måste jag försöka att arbeta bort, men när det väl har satt sig, så sitter det där omedvetet och stör vår träning massor. Jobbigt!

 Detta behöver vi (jag) träna mer på:

* Vänster ingång, hela vägen bak och sedan invid det vänstra benet, innan vi går vidare. 
* Få bort alla sneda sitt och ligg. 
* Nellie får inte ta sin externa belöning fören hon får sitt varsågod.
* 270 grader, höger och vänster - kan helt plötsligt inte hålla koll på höger och vänster.
* 360 grader, vänster och höger - samma som ovan. 

Att det ska vara så jäkla svårt att hålla isär vänster och höger! Höger är åt förarens håll och vänster är åt hunden håll, i alla fall på nybörjarnivån, ändå kan detta inte gå in i mitt huvud, och vi snurrar åt det håll som vi känner för, istället för som man ska göra, det som står på skylten. 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: