22 augusti 2013 – Fria hundar steg 2 del 1

Idag var det kursstart i kursen Fria Hundar steg 2. Den här gången blev det en kvällskurs för oss, kul att ha något roligt att se fram emot efter jobbet. Så fort vi steg av tunnelbanan i Huvudsta så visste Nellie vart vi var påväg och gick så fort hon kunde få med matte och husse ner för den långa backen till 4H-gården där vi skulle mötas upp. När vi kom fram så viftade hon massor på svansen och blev en riktig clown, hundskola! Jippi!

Vi började med att sätta upp alla hundarna på ett långt led på kommandot ”vänta”. De hundar som kunde, lämnades lösa, och de hundar som inte kunde lämnas lösa sattes fast i räcket. Detta var sex helt främmande hundar för Nellie, men hon satt jättefint och väntade. Efter någon minut så la hon hakan i backen och tyckte att det var tråkigt att vänta, men hon låg ändå kvar så snällt. Jag satte inte fast Nellie i räcket, men hon hade dock kopplet kvar på sig. Skönt att känna in miljön lite först tycker jag och då fick det bli koppel på så länge. 

Därefter bar det av och vi gick längst promenadvägar med alla hundarna. Här var Nellie helt okej, hon gick fint i kopplet utan att dra, men hon ville så gärna hälsa på några av de andra hundarna. När vi stannade sträckte hon på halsen så mycket hon kunde och nosade i luften. Två gånger lyckades hon att lura mig, satt först helt snällt på löst koppel och när matte tittade bort i två sekunder var hon framme och hälsade på en fin Rhodesian Ridgeback tik. Men bara precis så långt kopplet räckte, så att matte inte skulle märka något. Båda hundarna var så glada att få hälsa på varandra, bara det att övningen gick ut på att hundarna inte skulle hälsa på varandra! Men det är sådant som händer när det är massor av nyfikna hundar runt omkring och övningen går ut på att vara så nära varandra men att de ändå inte får hälsa. Det är svårt! Speciellt första gången då allt är så nytt och spännande för hundarna. Alla hundar ville så väldigt gärna få officiellt hälsa på varandra och de förstod inte för allt i världen varför de inte fick det...

Nästa övning gick ut på att alla hundarna skulle sitta i en tät ring, medan två andra hundar skulle gå yttervarvet runt hela ringen av hundar, åt olika håll. Kort och gott en jävla massa hundar precis över allt, och hundarna skulle ändå sitta still och vänta, på sin egna plats. De hundar som kunde klara av att sitta stilla, helt själva, på kommandot ”vänta” fick göra det samtidigt som matte eller husse stod i ringens mitt, medan de hundar som behövde lite hjälp fick sitta i ringen tillsammans med sina ägare istället. De hundarna som gick yttervarvet runt ringen gjorde det antingen lösa, eller i koppel med sin husse eller matte, men alla hundarna skulle såklart bara gå nära bredvid sina ägare hela varvet runt, trots att det var massor av andra främmande hundar och människor runtomkring. Den här kursen ligger helt klart på en svårare nivå än steg 1, så roligt!! 

Nellie fick sitta själv när de andra hundarna gick runt, men när jag själv skulle ta med henne yttervarvet runt cirkeln så hade jag kopplet på. Dock så gick hon väldigt fint med helt slakt koppel med mig hela varvet runt, det var inga problem för henne alls. Dock så valde jag att ha kopplet på henne första gången, så hon inte hade någon möjlighet att sticka iväg ifall hon skulle få för sig det... ville att vi från början skulle göra det "rätt". 

Nästa övning gick ut på att jag satte fast Nellie i ett träd, eller för vår del blev det en liten kvist, för jag ville se om hon skulle "komma loss" eller inte, alltså kunna kontrollera om hon faktiskt hade suttit helt still eller inte, undertiden jag och husse gick utanför Nellies synfält. När vi stod där borta och väntade kom det flera andra hundar från kursen springande förbi oss! Jag blev lite orolig över att Nellie då skulle springa efter, så jag gick direkt tillbaka. Men där satt hon, min allra bästa kompis, och väntade så snällt. Där fanns det ju massor av andra hundar så hon kände sig inte ett dugg ensam. Hon hade inte ens ställt sig upp eller pipit något alls, utan tittade bara storögt på alla hundar som skällde och sprang runt… vad håller de på med, vi skulle ju vänta? kunde man nästan se hur Nellie tänkte. Jag blev så förvånad, så jag frågade Johan om vår hund hade gjort något när vi gick, men han svarade: "Va? Nä, henne har jag inte ens märkt!” Så det kan man i alla fall säga att hon klarade jättebra. Kul! 

Till sist var det släpp och hundarna skulle få leka med varandra. Sedan var övningen att ägarna skulle kalla in sina hundar när Johan sa till. Alltså inkallning från lek. Detta är verkligen den övningen som jag hatar. Nellie leker hårt med de flesta hundar och hon kommer inte alls när jag ropar. Då hon väl har fått ett okej att få börja leka med en annan hund så tänker hon inte komma till matte och bli kopplad. Först fick hon leka med en Staffordshire Bull Terrier vid namnet Bosse, och det gick bra tills denna hane försökte att ställa sig på hennes bak, det gick inte för sig, då blev Nellie arg och det blev lite gruff. Vi kallade in hundarna och det gick till min stora förvåning ganska bra... Sedan släppte vi dem igen, "varsågod spring och lek" bara några sekunder efter vi hade kallat in dem, och då hoppade inte hanen upp på Nellie något mer utan stod bara stilla och viftade på svansen, så då gick det bra. Nellie blev först lite osäker på vad han ville, men slappande sedan av, för han ville ju bara visa hur snygg han var och stod still och viftade supermycket på svansen. Inkallning igen, och det gick bra, dock behöver jag använda hela mitt kroppsspråk för att få in henne till mig igen. 

Senare skulle Nellie leka med en Golden Retriver och jag blev genast nervös... Hur ska detta gå? De brukar vara så snälla och säger aldrig till när det behövs. Nellie behöver hundar som säger ifrån om de tycker att hon är hårdhänt, annars fattar hon inte att den andra hunden inte tycker att det är roligt, utifrån hennes synvinkel så leker de ju bara. Det gjorde inte denna Golden heller, utan han sprang bara allt vad han kunde istället, så att Nellie fick jaga honom. Detta gjorde att det var svårare att ”gå emellan” och stoppa hennes lek. Jag sprang efter och gapade efter Nellie som inte lyssnade för fem öre! Inte alls den bästa taktiken, jag vet... "Ta mig om du kan!" hörde man att Nellie skrek till mig i förbifarten när hon susade förbi. Dock hade Nellie bara ögon för var matte befann sig och hade för stunden helt glömt bort att husse också var där, så helt plötsligt hade hon en husse klängandes rakt framför sig. Jaha… då var hon visst infångad och det roliga var över… för denna gång i alla fall. Touché matte och husse, touché.
 
Detta med inkallning från lek är verkligen mitt stora mål på den här kursen, vi ska fixa det!! Någon gång...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: