14 augusti 2013 - Lek med mig då matte!!

När och på vilket sätt ska man träna för att hunden ska tycka att det är roligt? Dessa frågor är ganska viktiga att man har tänkt ut ett bra svar på för att hundträningen ska stå på en så pass bra grund som möjligt. Sedan beror det självklart också på vilken hund man har och hur man själv som hundtränare vill ha det. Jag personligen har inget emot att min hund kommer till mig när den har tråkigt och säger något i stil med "Matte lek med mig då!! Jag har tråkigt och vill leka, eller i alla fall hitta på något kul!"...

Jag tycker om att Nellie också kan ta initiativ till att träna lite med mig, för det är för mig är ett bra kvitto på att hunden själv tycker att det är roligt att träna, och inte bara gör det för att vi människor ska bli nöjda. Sedan beror det självklart på hur hunden frågar tycker jag också, är den snäll när den frågar, eller "kräver" den din uppmärksamhet? Kan du säga nej till hunden om ni inte kan träna just då?

För oss tycker jag att det ligger på en bra nivå. Nellie frågar snällt, men kan dock tjata en hel del om jag inte säger till henne att vi inte kan leka nu. Men säger jag "nej" så tar hon det och går och lägger sig igen, eller underhåller sig själv en liten stund. Här är en film från när Nellie säger till sin matte att hon faktiskt vill hitta på något roligt nu. Det går inte att misstolka henne va? Hon har tränat sina människor mycket väl. 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
#1: Terése
skriven :

Så sött ^^

Min hund är så fysisk och vill helst att jag skall ha händerna i hans mun, dra lite i tänderna och knuffa på honom. Ibland går han med på att använda sig av en trasa eller knut istället, men han provar alltid sitt favoritsätt först. Kanske ser otrevligt ut utifrån, men det fungerar bra för oss ^^

Svar: Ja det är roligt! :) Kul att kunna leka utan "leksak" också. Den leken som du beskriver tycker min hund också mycket om. Jag hoppas på att de flesta ser att vi leker, haha... ;)
Viktor Collin