29 april 2013 - Rallyträning i Karlbergsparken nr 2

På kvällen åkte jag och Nellie in till Karlbergsparken för att möta upp våra vänner för lite gemensam rallyträning. Jag kände mig egentligen alldeles för trött, men tog mig dit ändå. För vi måste få in lite mer träning med störningar inför rallytävlingen. Det gick okej, men inte så bra som matte vet att Nellie kan vara när det är bara är vi två som tränar. Men så är det säkert för alla. Därför är det väldigt bra att träna på olika platser och tillsammans med olika hundar också, för att få in så mycket störningsträning som möjligt. Anledningen till att hon har selen och halsbandet på sig samtidigt var för att jag var för lat för att ta av henne selen när vi tränade bara, och man måste använda sig av halsband och koppel vid rallytävlingar i nybörjarklassen. Därför ser hon en aning, ja vad ska man säga.... välsäkrad ut! Haha! 

Det är såklart en helt annan sak att vara på en ny gräsmatta på ett nytt ställe och det går massor av personer förbi när man tränar. Nellie tycker dock att hon är helt på och gör varje övning med en energi som heter duga. Hon har dock den ovanan att hon själv tycker att hon kan läsa skyltarna och utför övningarna på sitt eget sätt, innan hon hinner lyssna på vad matte har sagt. Till exempel så lägger hon sig ner på alla skyltarna där det egentligen är sitt, för det är ju mycket roligare att ligga ner. Hon kan heller inte hålla sig på min vänstra sida, utan skuttar lite hej villt fram och tillbaka som hon känner för just då. Vi behöver helt enkelt arbeta väldigt mycket mer på både kontakt och fotposition innan vi tränar vidare egentligen, men det kommer vi aldrig att hinna, så det får gå som det går. Dock verkar Nellie tycka att det är precis lika kul utan att man nödvändigtviss behöver lyssna så mycket på matte, och vad ska man säga om det… det är ju bra att hon har roligt i alla fall!

Till skillnad från Nellie tyckte matte att hon var en katastrof denna dagen. Hon lyssnade inte på mig och hade fokus på allt annat runtomkring. Det var också första gången som vi tränade på gräsmatta, vilket innebar att hon helt plötsligt började att nosa en massa under träningen (inte gjort innan på asfalt/grus) och hon hittade även en massa pinnar och annat kul att tugga på, istället för att göra övningarna korrekt och lyssna på matte. Jag var mycket glad över att jag kom iväg på den här träningen, för att nu vet jag verkligen vad vi behöver träna mer på! Störningsträning!  
 
 
Sedan bestämde sig Nellie för att döda sin kamptrasa medans vi vilade och tittade på när de andra hundarna tränade. Inget som vi finner speciellt konstigt då vi är vana vid att hon leker på det sättet med kamptrasan, men alla andra tittade förfärat på oss när hon satte igång och daskade sig själv i sidorna med kamptrasan likt en galen finne i bastun! Jag kan i och för sig förstå dem, för hon ser faktiskt en aning galen ut - mongohund! 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: