28 mars 2013 - Dagens trick nr 12: vänd

Den här gången hade vi faktiskt tränat på dagens trick, just nästan varje dag. Nellie tyckte att det var ett väldigt roligt trick, då hon inte behövde göra så mycket mer än att bara vända sig om och så still tills hon fick en godis. Vi började träningen med att hon skulle titta på en skål med en godis i och när hon tittade på den, istället för på mig (vi har tränat väldigt mycket ögonkontakt) så fick hon sitt varsågod. Sedan ökade vi avståndet till skålen och att hon skulle stå rakt i kroppen vänd från mig, men ganska snart tog vi bort skålen med beöningen i så att Nellie inte skulle låsa fast sig vid skålen. När jag gjorde detta fick jag ta tillbaka handsignalerna igen för det blev väldigt mycket svårare för henne att förstå vad hon skulle göra, då hon faktiskt inte hade något speciellt att titta på. Men några klick senare så fattade hon vad jag ville att hon skulle göra. Detta tog oss ca 1 vecka att lära in med 2-3 pass om dagen. Sedan tog vi lite paus, och tränade bara ungefär en gång var tredje dag och la på komandot "vänd" på själva tricket. Anledningen till att vi gick ut så hårt i början var för att vi hade missat massor av övningstid, då vi befann oss i Thailand och Nellie hemma i Sverige under en del av tävlingsperioden. Men det gick ju bra ändå! Här är vårat bidrag:
 

Till min stora förvåning var det faktiskt vårat bidrag som VANN HELA TÄVLINGEN! Jag var sååå glad när jag vaknade morgonen efter deadline och såg att det faktiskt var vi som hade vunnit. Vårat pris blev en Adaptil (DAP) Lugnande Feromoner Doftspridare som man sätter i eluttaget. Adaptil förebygger och hjälper till att avbryta ångest- och stressrelaterade tillstånd hos valpar och vuxna hundar genom att utsöndra en syntetiskt "lugnande" feromon i rummet. Detta var faktiskt en jättebra vinst i och med att Nellie inte är ensamtränad ännu och blir väldigt ledsen och stressad när vi lämnar henne ensam. Nu ska vi ta tag i träningen igen och se om adaptilen kan hjälpa oss på vägen i våran ensamhetsträning, hoppas hoppas! Att jag inte har provat detta förut...?
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: