13 April 2013 – Hundägarens dag ”Skäll inte på hunden”

Idag har vi varit i kungsträdgården på hundägarens dag. SKK hade satt upp lite informationstält om olika saker rörande hundar och det var även lite uppvisningar av olika raser och tävlingsgrenar. Dock var det inte därför som vi var där, nej vi var där för att träna på hundmöten, och vi tänkte oss att det säkert kommer att vara massor av hundar där. Så vi packade ihop hund och massor av gott godis och begav oss in till stan. Då fick vi även träna på att åka lite mer tunnelbana också.

När vi väl kom utanför dörren hade jag bestämt mig för att jag hela tiden skulle träna på det sättet som vi hade fått lära oss på första kursdagen på Fria Hundar, och det fungerade förvånansvärt bra. Vi fick verkligen en helt annan kontakt under utflykten Nellie och jag. Dessutom höll hon sig nära mig och hade verkligen bra fokus. Till och med när vi skulle igenom en trång gångväg med minst 5-7 stycken hundar på båda sidor av vägen, så kunde hon hålla fokus på mig när jag bad om det och blev för det såklart belönad med godis.

Efter ca 1 timmes rundvandring i Kungsträdgården blev vi allihopa ganska kalla, så vi bestämde oss för att tillsammans med några andra hundvänner gå upp till Gallerian och fika lite tillsammans. Vilket var jättebra! Då fick vi in ytterligare miljöträning och även lite passivitetsträning i en sprängfylld galleria med massor av människor och 7 stycken andra hundar som alla fick träna på att vila i grupp mitt i detta kaos. Det gick också över all förväntan! Till och med när det kom två stycken vita herdehundar och skällde ut våran flock ordentligt, var det ingen av dem som gav de andra hundarna speciellt mycket uppmärksamhet, annat än att titta på dem lite konstigt och sedan brydde de sig inte mer. Sedan var vi tvungna att åka hem lite tidigare än de andra för vi skulle på fika till våra grannar. Här är några bilder på de andra hundarna vi fikade med som Felicia Lundh har tagit av dagens hundflock (Nellie är dock inte med på kortet för här hade vi åkt hem):

På hemvägen hittade Nellie även 2 hundar i tunnelbanan som hon skvallrade på jättefint, och jag blev så glad att hon hade gjort den fina associationen. "När jag ser en hund jag egentligen vill fram till kan jag hålla mig till matte istället och titta på henne så kan jag få got godis istället". Otroligt skönt att veta att hon verkade fatta vad jag höll på med när vi var mitt i smeten av hundar tidigare i Kungsträdgården. För när jag såg att hon gärna ville fram till en hund och hälsa, så kallade jag in henne med kroppsspråket och ett “hit” och hon tok-vände och gick sedan fint vid min sida. Ibland behövde jag även vara fysisk och klappa henne lite I sidan för att få hennes fokus och berömde henne sedan när hon tog kontakt med mig istället.

Väl hemma igen blev vi bjudna på fika av våra snälla grannar, kaffe och chokladbollar hade de fixat. Så vi tänkte att lite mer träning skulle vi nog kunna få in… våra grannar har nämligen även två supergoa katter. Vi är på god väg att träna in så att Nellie kan avslappnat även umgås med katter. Idag var hon dessutom så otroligt trött efter resan in till stan och allt fikande i Gallerian, så hon kunde till och med tillslut somna på sin filt en stund medan katterna satt med oss i soffan och tittade på. Även katterna börjar vänja sig vid Nellie, de blir bara arga på henne när och springer eller går fort fram och tillbaka i lägenheten, men så länge hon håller sig lugn så accepterar de hennes närvaro i sin lägenhet.

Väldigt nöjda med dagens utflykt och träning är vi nu hela familjen helt utmattade och verkligen supertrötta. Så Nu ska vi laga en god middag och kolla på film och vila upp oss inför morgondagen. Får se vad vi hittar på för kul då. 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: