30 april 2013 – måste lära Nellie ”fot”

Nellie kan fortfarande inte fot. Vi har under all den tid som vi har lagt ner på hundträningen helt glömt bort det nästan viktigaste kommandot i vanlig hundträning. Igår när vi tränade rallylydnad med våra vänner blev jag trött på att Nellie alltid sätter sig och lägger sig lite var hon vill när vi går banan, men vi kom sedan fram till att det faktiskt inte är hennes fel, för vi har aldrig på riktigt visat henne hur vi vill att hon ska sitta och ligga, alltså i fotposition. Men lite hjälp från vår vän Emmily fick vi rådet att titta närmre på det här med klossträning, vilket vi också ska göra, men jag vet inte om vi hinner få in det innan tävlingen som vi är anmälda till som går av stapeln om två veckor. Varför vi har anmält oss till en tävling innan jag och Nellie kan nybörjarbanan i rallylydnad eller fotposition är för mig också ett stort mysterium… men nu är det bara att köra på!

Här är några instruktionsfilmer om hur man kan lära in fotpositionen som man använder i lydnad. Vi kommer troligtvis inte att hinna lära henne detta i vår och absolut inte innan rally-tävlingen, men det gör inte så mycket. Vi tränar med Nellie mest för att göra något roligt tillsammans och aktivera oss lite. Än så länge är vi inte så seriösa, utan vill mest pröva på det här med tävlandet lite, men vem vet? Vi kanske får blodad tand och fortsätter? 

Här en film om klossträning som jag fick rekommenderad av våran vän Emmily:

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: