20 MAJ 2013 - FRIA HUNDAR DEL 7

 
Den här kursen har gett oss så otroligt mycket. Jag vet nästan inte var jag ska börja. Vi är så otroligt glada över att vi fick höra talas om Johan och hans företag Fria Hundar. På kursen har vi lärt oss att vi faktiskt kan lita på Nellie, men också att vi kan lita på oss själva. Detta har gett oss självförtroendet till att träna ännu mera och bli ännu bättre som ett team, som arbetar tillsammans! Vi har också lärt oss att ha väldigt roligt och vilka metoder som fungerar på oss och på vår hund. Vi har faktiskt gått på ganska många kurser med Nellie, men ingen av dem har gett oss så pass mycket som fortsättningskurs 1 på Fria Hundar. Under det sista kurstillfället uppnådde vi delmålen:
  • Nellie var lös hela tiden, under hela kursen, utan koppel eller halsband på sig.
  • Nellie kunde stanna på en plats och slappna av på kommandot vänta, oavsett störningar.
  • Nellie låg okopplad och slappnade av bland de andra hundarna i grupp (som vid lydnad).
  • Nellie låg och väntade på en plats när jag och de andra hundarna gick runt en stund.
  • Nellie kunde gå fint vid min sida när de andra hundarna gick nära runt oss.
  • Nellie kunde sitta kvar i mitten av en stor ring när jag och de andra hundarna gick runt.
  • Nellie kunde vara lös i hundgården och stannade vid min sida när de andra lekte.
  • Nellie gick med oss och de andra hundarna nära i en tight grupp till tunnelbanan.
  • Nellie kunde vänta och slappna av, helt lös, när jag gick 10 meter bort och pratade med de andra hundägarna.
  • Nellie kom på inkallning, när hon lekte med Melker (inte de andra hundarna).
  • Jag lyckades bryta hennes lek med de andra hundarna flera gånger (vilket jag inte lyckades med på tidigare kurstillfällen). Måste öva mer på mitt kroppsspråk och vara säker på att jag klarar det. 

Johan sa något i stil med: ”Det som är så roligt att jobba med hundar såhär i kurs är att man lär sig så otroligt mycket, inte minst lär man sig att alla hundar och hundraser är egna individer och bör bemötas därefter” och så tittade han på Nellie och mig och log, det gjorde mig så glad! Duktiga Nellie! Och duktiga husse och matte! Nu kör vi!!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: