16 MAJ 2013 – NELLIE TRÄNAR PÅ DAGENS TRICK NR 14

Jag har haft så sjukt mycket plugg och flera tentor den senaste tiden så jag har inte riktigt hunnit med träningen med Nellie alls... Vi har tagit våra vanliga promenader och cykelturer varje dag, men mycket mer än så har det inte blivit. Har köpt märgben till henne nästan varje dag som hon har fått legat och tugga på, så att hon ska ha något att göra medan jag bara pluggar hela tiden. Nu är det (förhoppningsvis) bara ca tre veckor kvar, sedan blir det sommarlov!

Men idag fick jag äntligen lite krafter över och tänkte börja träna på dagens trick nr 14 som går ut på att hunden ska lära sig att backa. För att vara med i tävlingen krävs det att man klarar av dessa kriterier:

  • Målet är att hunden självständigt ska kunna backa rakt ifrån dig minst 5 meter utan kroppslig hjälp eller upprepade kommandon från din sida. Alltså ska du säga t ex ”backa” och den ska fortsätta köra det tills du klickar/säger bra och ger belöning. Inga handhjälper alls är målet, utan här gäller ord och ett genomarbetat samarbete i tricket. Du får belöna när hunden har backat sina 5 meter utan att du upprepat kommandot. OBS! Vid färdigfilmade bidrag så uppskattar jag att man ser både hund och förare (åtminstone halva) i bild så jag ser att inga kroppsliga hjälper används.
  • Tävlingen avslutas den 4:e juni, alltså om 4 veckor.
  • För att få chans att vinna vill jag ha en film på det färdiga tricket + att ni meddelar att ni är med och tävlar i eran egna blogg/hemsida/Facebook.

Då vi inte hade tränat något alls på det här och vi låg två veckor efter med träningen satte jag mig ner med penna och papper och skrev upp en så kallad ”game plan” över hur vi skulle gå till väga för att på bästa sätt träna in detta trick. Mest för att jag skulle kunna sätta upp mål inför varje träningstillfälle och kunna se vart vi ligger till i träningen hela tiden. Så jag satte upp delmål genom olika steg som vi skulle träna på. Jag la säkert ner minst en halvtimme på att sitta och tänka och skriva den här planen över hur vi skulle göra. Sedan tänkte jag också för första gången filma när jag tränar trick med Nellie, för att kunna i efterhand gå tillbaka och titta hur både hon och jag gör när vi tränar. Så har vi gjort när vi tränade rallylydnaden och det verkar ha fungerat ganska bra. Så jag satte upp kameran på mitt fina stativ som jag fick av Viktor i födelsedagspresent och körde igång! Det var mycket användbart att titta på den här filmen. Jag ser nu väldigt mycket som jag kan göra bättre. Dessutom tränar jag för länge med henne under ett enda pass, jag tror att fem minuters långa pass skulle passa Nellie bättre. 

Här är en film på vårat allra första träningspass på tricket backa:

Jag ville använda mig av en kombination av ”Free shaping” och ”Luring” för jag tror att alla träningsmetoder har sina för och nackdelar, och i och med det så tycker jag att en sammansättning av de delar som jag känner fungerar på min hund är det bästa och också det som jag kommer att använda mig av.

För det första ville jag hjälpa henne så mycket jag kunde, så jag riggade upp en ”gång” där vi skulle börja träningen i. På så sätt hade hon mindre möjlighet att göra fel, men den är ändå så pass stor att hon känner sig trygg, glad och kan vända sig som hon vill. Sedan började jag med att ha en godis i handen och föste den bakom hennes huvud, och när hon tog ett steg bakåt så klickade jag och belönade. Sedan för att få henne att fatta att hon skulle backa längre bakåt så gick jag mot henne, medans jag fortfarande höll godiset i handen bakom hennes huvud, och när hon följde med så klickade jag och belönade. Senare i träningen när jag såg att Nellie var helt med på det här med att backa, så slutade jag med hjälpen och stod still medans hon fick tänka lite själv och se vad hon skulle göra för att få godisen, och det gick ju hur bra som helst! Duktiga hund! Eftersom att hon fattade vad hon skulle göra nästan direkt, så lägger jag även på kommandot ”backa”. Det brukar jag egentligen inte göra så här tidigt i träningen, men hon verkade fatta vad leken gick ut på så pass fort, så det vara bara till att hänga med i svängarna!

Hon ljudar en hel del (vilket hon inte brukar göra) när vi tränar och jag tror att det beror på att jag hade lite för gott godis. Nellie tycker verkligen att köttbullar är det bästa som finns här på jorden! Så kanske kan använda mig av torra pellets istället nästa gång. Hon har också fått för sig att börja buga, något som hon egentligen inte kan, det är i alla fall något som jag inte har lärt henne, och hon tassar också en hel del på stolen? Men jag tror att det bara är lite frustration och därför tänker jag ignorera det och hoppas på att det går över! Istället bara klicka och ge godis när hon gör rätt. Nu ska vi bara träna på stadga i tricket och att hon ska kunna backa ännu längre bort. Men hur jag ska hinna med det och allt plugg är en stor gåta. Jag tror att jag får hoppa över att vara så noga, så länge hon möter upp kriterierna för tricket inom deadline, så kan vi träna vidare på det sedan under sommaren. 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: