22 maj 2013 - Två slalompinnar och agilityträning

Vi har köpt jättefina slalompinnar från Rusta och jag kunde inte hålla mig mer än en dag innan jag var tvungen att ta med dem ut och pröva dem på Nellie! De var jättefina och väldigt lätta att använda måste jag säga.

Så nu kan vi faktiskt säga att vi har börjat med Nellies agilityträning lite smått, så himmla roligt! Jag tog med mig två stycken pinnar idag på lunchpromenaden och skulle lära henne detta med att alltid gå in från vänster sida igenom pinnarna, så att det blev rätt från början. Efter ca 10 minuters träning verkade hon förstå precis vad hon skulle göra, så vi började småspringa igenom hindret, för att få lite fart, och så kastade jag godisbiten framåt när hon hade tagit hindret.

Det gick så pass bra att jag tog med mig både Nellie och Husse ut på kvällspromenaden också, för att träna vidare på att lära in slalomhindret. Vi började med två stycken och la sedan till fler och fler pinnar tills vi hade fyra stycken. Jag tycker att Nellie var väldigt duktig på att arbeta och vara fokuserad på uppgiften, hon försökte och försökte tills det blev rätt och hade roligt tillsammans med oss. Här är en liten film från dagens träning:

Vi har inte läst på speciellt mycket om agility, utan lekte mest med hindrena, dock så har jag nu förstått att det finns en hel rad olika metoder att lära in just slalom på. Till exempel kan man använda sig av slalombågar, allémetoden, 2*2 metoden, och pekmetoden för att nämna de vanligaste metoderna som jag har hittat. 

På vårat allra första träningspass använder vi helt enkelt pekmetoden (något som jag inte visste då). Med hjälp av den här metoden kan man lära in slalom ganska fort vilket är positivt, men det negativa är då att hunden blir sämre på att kunna ta hindret helt självständigt. Därför har vi nu kommit fram till att vi ska lära in slalom med hjälp av 2*2 metoden på Nellie. Detta kommer att ta väldigt mycket längre tid, de flesta uppskattar att det kan ta upp till 3-4 månader innan hunden kan ta alla tolv pinnarna självständigt. 

Jag har nu läst boken Agility - träna och tävla med din hund! av Veronica Bache och jag tycker att det var en väldigt lättläst och tydlig bok som gick igenom det mesta som en nybörjare bör veta. Så nu ska vi läsa och lära oss mer om det här med agility, jag och Nellie, vilket ska bli väldigt roligt!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
#1: Paulina
skriven :

Agility är superskoj. Fin hund du har!

Svar: Ja, det verkar verkligen jättekul! :D Tack så mycket, vad snällt av dig ;D
Viktor Collin