31 augusti 2013 – Tränar fot med Nellie på torget

Nellie och jag följde med husse ner till torget när han skulle handla några saker inne på Hemköp. När vi stod utanför och väntade kände jag att jag faktiskt hade en liten påse köttbullar i fickan (underliga saker man har med sig som hundägare). Perfekt tänkte jag! Då kan vi passa på att träna lite istället för att bara stå still och vänta. Klockan var halv nio så det var en del personer som gick kors och tvärs över torget, men inte så många att Nellie inte kunde koncentrera sig på vad hon skulle göra.

Vi har varit väldigt dåliga på att träna ”fot” alltså ungefär, gå här bredvid mig på vänster sida och håll hela tiden ögonkontakt med mig. Detta har vi fått sota för en hel del i rallylydnaden där hon kan alla skyltar men är helt urusel på transportsträckorna där emellan, fy på dig matte! Så nu ska det bli ändring på detta, jag måste skärpa till mig och öva detta med Nellie så att jag kan ge henne en rättvis chans att även klara det på tävling.

Jag gick fram och tillbaka med henne och vårt kommando för detta blev ”fot”, inget jag reflekterade så mycket över, utan det bara blev så, och egentligen spelar det ingen roll vad man kallar det. Till min stora förvåning så gick hon väldigt bra, tittade på mig hela tiden och satte sig ner rakt och snyggt när jag kommenderade sitt. Hon blev såklart störd av alla som gick runt oss hela tiden, men hon tyckte att matte och köttbullarna faktiskt var mer intressant att hålla ögonen på, jippie så kul!

Så nu finns det inga undanflykter längre, nu är det bara ut och träna fot på torget på kvällarna med en lagom stor störning. Senare när hon blir bättre och bättre på detta så kan man även börja gå dit på dagen och träna när det är MASSOR av människor, bilar, cyklar, barn, andra hundar, och en hel del andra konstiga ljud som störningsmoment. Klarar hon det, så klarar hon allt!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: