9 juni 2013 - Nellie hämtar och visar sin skatt

Idag kom Nellie med en sak i munnen som hon hittat och var stolt över sig själv, som hon alltid gör när hon hittar något kul. Jag brukar alltid ge henne beröm och klapp och säga att hon är duktig när hon kommer till mig med olika saker för att visa vad hon hittat.

Detta har jag gjort utifrån två olika synvinklar. För det första vill jag inte ha en hund som bara tycker att det är roligt att leta upp ”leksaker” som hon själv leker med, exempelvis på en promenad, jag vill vara delaktig i hennes lek och på så sätt kan vi ha roligt tillsammans med det som hon har hittat och finner intressant att leka med. Detta har gjort att hon alltid ser mig som en potentiell lekkamrat och inte någon som bara ska ”neja” och ”fya” henne då hon hittar olika saker. För det andra så kan det hon ha hittat vara farligt och då behöver jag inte hela tiden hålla koll på henne, utan hon kommer självständigt och visar. På så sätt blir det aldrig några ”bråk” om de olika skatterna som hon hittar på en promenad eller inomhus. Jag tycker helt enkelt att det är bättre att hon kommer till mig med saken, än att hon direkt uppfattar saken som hennes egendom. Nu kan jag först få se vad hon hittat, ibland får hon tillbaka saken och ibland inte, beroende på vad det är hon kommer med – men hon får ALLTID väldigt mycket beröm, med röst, klapp eller godis.

Detta har gjort att Nellie älskar att hjälpa till och visa saker och vara duktig, det finns inget som kan få henne att se så stolt ut som när hon har hittat något riktigt roligt och vill visa sin matte. Men idag när Nellie kom och jag såg att hon hade något i munnen så sa jag som jag brukar, ”Åhhh vilken fin sak du har! Får jag se!” och satte fram handen under hennes mun, så släppte hon mycket stolt ner en stor CHOKLADBIT!! Jag hade ätit halva chokladbiten och lämnat den andra halvan på soffbordet i vardagsrummet. Duktig hund att apportera chokladbiten till matte, istället för att kanske äta up den själv. Hon fick hela 10 stycken torra belönings-foderkulor för besväret och alla i hushållet var väldigt nöjda med morgonens byteshandel! 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: