Välkommen in lilla valp!

Här är två filmer som jag tog första vecka som vi hade Nellie hos oss. Med på filmen är även Bonni, en hund som vi passar på veckodagarna. Med Bonni har vi övat in en rutin för hur man gör när man ska in i lägenheten och hur man ska göra när man ska ut ur lägenheten. Denna film visar hur vi alltid brukar göra när vi kommer in.

Först ska hundarna sätta sig ner på hallmattan (utan att jag säger till) och vänta på att jag ska ta av mig skorna och hänga av mig jackan ordentligt. Andra steget är att jag sedan torkar av alla fyra tassar ordentligt för att inte dra in så mycket smuts i lägenheten. Till slut tar jag av dem kopplet och meningen är att de ska sitta och vänta fint på ett ”varsågod” från mig, som betyder att de är välkoma komma in i lägenheten. Detta tycker de är jättekul! Och så studsar de in för att hälsa på om det finns någon annan i lägenheten eller för att busa med varandra en stund.

Vi tänkte att vi lika gärna kunde köra samma procedur med Nellie, även fast hon bara var 9 veckor, men att vi inte skulle hoppas på för mycket om hon inte fattade vad hon skulle göra. Men detta var ju inga problem alls, för hon gjorde bara precis som Bonni gjorde. Nellie gör allt som Bonni också gör.  Jag tror att vi får väldigt mycket hjälp av henne, speciellt när det gäller att lära Nellie alla regler som gäller både för människor och hundar här hemma hos oss och ute på promenaderna.

Man ser på filmen att Nellie inte riktigt är med, utan att hon bara härmar Bonni. Men det roliga är att så tidigt som vecka 10, alltså en vecka senare än när denna filmen är tagen, så kunde Nellie detta helt själv, utan att Bonni var med och hjälpte till. Duktiga lilla tjej! Hon kan lätt sitta där och vänta i 5 minuter på sitt ”varsågod” innan hon ens försöker att springa in i lägenheten. Och som jag förstår det så är detta med att sitta stilla och vänta, vara något som är speciellt svårt för både hundvalpar och små barn. Så vi är så stolta över vår lilla tjej. 





Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: